Pop Up College



Salon seudun ammattiopisto on mukana Pop Up College -tapahtumassa, jossa opiskelijat kokeilevat erilaista oppimistapaa ja ympäristöä. Kauppakeskus Plazassa sijaitseva Pop Up College tilassa opiskelijat työskentelevät, hankkivat itselleen asiakkaita ja toteuttavat erilaisia projekteja. Designtekstiili-ryhmämme valitsi omaksi projektikseen Pop Up -kaupan pystyttämisen. Kaupan perustaminen on erittäin opettava kokemus, sillä matkan varrella tulee opeteltua monta hyödyllistä taitoa, kuten markkinointia, aikataulutusta, tuotteiden suunnittelua ja niiden hinnoittelua. Ensimmäinen viikko suunnittelua on nyt takana, jonka aikana jaoimme vastuutehtäviä ja mietimme kaupan ilmettä. Pääteemoja vastuutehtäviä jaettaessa olivat seuraavat tekijät:

1. Markkinointi. 
Markkinointiin kuului sosiaalisen median sisällön suunnittelu ja aikataulutus sekä hyödyntäminen tapahtuman mainostuksessa, tapahtumajulisteiden suunnittelu ja jakelupaikkojen kartoitus sekä yhteydenotot paikalliseen lehdistöön.

2. Kassa
Kassa asioihin sisältyivät maksupäätteen ja kuittivihon hankkiminen ja opettelu, kirjanpidon suunnittelu, sekä raha-asiat, kuten pohjakassa ja sen tilittäminen.

3. Kauppa
Kaupan alle kuului kalusteiden hankinta, maalaus ja kasaus, somisteiden ja pakkausmateriaalien hankinta, tilan suunnittelu sekä tavaroiden kuljetuksen järjestäminen ja itse kaupan pystytys.

4. Käytännön asiat
Käytännön asioiden alle kuuluivat kaupan pyörittämiseen liittyvät asiat, kuten työvuorojen suunnittelu ja tuotteiden kuljettaminen kaupalle ja kaupan sulkemiseen liittyvät käytännöt.

Kommentit

Suositut tekstit